Přehrávač MP3 (V novém okně)
Články - Recenze
Hořkosladkou chuť mají nové písně Slávka Janouška, jež přináší deska Tancuj a zpívej. Jeho posluchači na ni čekali řadu let: autor anekdotických skladeb Pochodové cvičení nebo Kuchyňský rituál blues totiž rozdrobil svoji nedávnou tvorbu mezi různé folkové výběry a společné album s Vlastou Redlem a Jaroslavem Lenkem. "Prostě to tak bylo," říká bývalý učitel češtiny a výtvarné výchovy. "Když člověku přibývají léta, nemůže být za šaška. Ne že bych si zakazoval psát vtipné písně - ale ty se hodí spíš pro pódiová vystupování. Deska je něco intimnějšího," míní Janoušek, jenž na novém albu zpívá o samotě, svatém Martinovi, bolestných i příjemných stopách lásky, tajemství života, ranním autobuse, rozlepeném dopise či starém rodinném statku. Závěrečná píseň Tancuj a zpívej pak vyznívá smířlivě a vyrovnaně. "Rozvíjím témata, která jsem dříve dělal náznakově," dodává Janoušek, jemuž při natáčení sekundovaly dvě kapely rozdílného ražení. Například skladbě Svatý Martin dominuje soubor Cimbal Classic, který ji oblékl do tichých smyčců spojených s tóny cimbálu, v titulní písni zase převládají kytary, klávesy a bicí druhé sestavy nazvané Každý den s jiným, za níž se skrývá skupina Vlasty Redla - ovšem bez svého šéfa. "Toužil jsem si vyzkoušet všechno: od zvuku kapely až po hru jednoho člověka s kytarou," vysvětluje Janoušek. Jeho přání, aby se v hudbě neztratil, plnili Vít Sázavský s producentem Zdeňkem Vřešťálem - oba z bývalého Nerezu.  "Chtěl jsem, aby se v písničkách častěji objevoval nástroj, který by různé polohy desky spojoval - a volba padla na violoncello Pavla Barnáše. Smyčcová aranžmá psal Dalibor Štrunc z Cimbal Classic, rockovější věci zase vznikly spontánně při zkouškách," vypočítává kdysi osamělý písničkář, jemuž se tohle hraní s kapelou zalíbilo a v budoucnosti si slibuje další setkání. Slávek Janoušek, narozený v roce 1953 v Ústí nad Orlicí, pronikl do společnosti Nohaviců a Plíhalů počátkem osmdesátých let; předtím psal písničky pro brněnská netradiční divadla. Na folková pódia začal vyjíždět ve dvojici s Lubošem Vondrákem: takhle se poprvé představili před třinácti lety na festivalu Porta a publikum si jejich "divadelní folk" plný odpozorovaných situačních skečů okamžitě oblíbilo. Pak se však rozešli a Janoušek pokračoval sólově. K vrcholům jeho dosavadní diskografie patří album Kdo to zavinil, jež vyšlo ještě za totality - nedávno se objevilo v kompaktní reedici - a v jemnějších či zřetelnějších náznacích se dotýkalo úpadku lidských vztahů i tehdejší společnosti. Tehdy pomáhali Janouškovi s folkrockovým doprovodem, jenž zněl v prostředí konzervativní písničkářské scény neobvykle, Vlasta Redl a Ivo Viktorin.
Vladimír Vlasák, MF Dnes, 1997